:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 5-20 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر فناوری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری، و یادداری دانش آموزان کم توان ذهنی در درس زبان انگلیسی
اسماعیل زارعی زوارکی1 ، فرحناز دلاوریان 2، پرویز شریفی درآمدی1 ، داریوش نوروزی1 ، علی دلاور1
1- دانشگاه علامه طباطبائی
2- اداره آموزش و پرورش
چکیده:   (2953 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فناوری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری و یادداری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در درس زبان انگلیسی است. روش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش آزمایشی با طرح نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش تمام دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی استان کرمان مشغول به تحصیل در سال 97-1398 در پایه هفتم هستند. از میان آنها تعداد 28 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی یک ماه در کنار آموزش سنتی معلم، از آموزش برخط (با استفاده از امکانات تارنمای آموزشی کیا) و بی خط (نرم‌افزار چندرسانه‌ای محقق‌ساخته) نیز بهره‌مند شدند، اما گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ انگیزش پیشرفت تحصیلی ولایتی (1395)، آزمون محقق‌ساخته یادگیری و آزمون‌محقق‌ساخته یادداری است که برای هر دو گروه یک‌بار قبل از شروع کار و یک‌بار پس از پایان کار انجام شد. برای تحلیل داده‌های گردآوری‌شده، از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANCOVA) و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهند گروه کنترل و آزمایش در پس‌آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری و یادداری با هم تفاوت معنا‌داری داشته‌اند و این تفاوت در یادداری بیشتر از انگیزش پیشرفت تحصیلی و یادگیری بوده است، به عبارتی تأثیر آموزش از راه برنامه آموزشی مبتنی بر فناوری بر یادداری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بیشتر از یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی آنها بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل‌های آماری نشان دادند آموزش مبتنی بر فناوری به‌طور معناداری موجب افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان گروه آزمایش، بهبود و رشد یادگیری و تداوم یادداری آنها در درس زبان انگلیسی شده است.
واژه‌های کلیدی: فناوری، انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری، یادداری، زبان انگلیسی، کم‌توان ذهنی.
متن کامل [PDF 497 kb]   (916 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/24 | پذیرش: 1399/6/15 | انتشار: 1399/9/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها