1- استاد یار گروه روانشناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر 2- کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
چکیده: (2633 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه، سیستم فعالسازی-بازداری رفتاری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری انجام گرفت. روش: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری شهر بوشهر تشکیل میدادند. نمونه پژوهش شامل 232 دانشآموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جمعآوری دادههای پژوهش از طریق پرسشنامههای طرحواره یانگ (1999)، سیستمهای فعالسازی-بازداری رفتاری کارور و وایت (1994)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایچ و اسپینهاون (2002) و اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) انجام گرفت. دادههای حاصل از اجرای پرسشنامهها با استفاده از روش آماری رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه، سیستم فعالسازی-بازداری رفتاری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری نقش دارند. نتیجهگیری: با توجه به نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه، سیستم فعالسازی-بازداری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در بروز و نگهداری اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، میتوان با شناسایی آنها در جهت پیشگیری از اختلال اضطراب اجتماعی این دانشآموزان اقدام نمود.