:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 77-90 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش طرحواره های ناسازگار اولیه، سیستم فعال سازی- بازداری رفتاری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
یوسف دهقانی 1، صادق حکمتیان فرد2
1- استاد یار گروه روانشناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
2- کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
چکیده:   (2633 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش طرحواره­های ناسازگار اولیه، سیستم فعال­سازی-بازداری رفتاری و راهبرد­های تنظیم شناختی هیجان در پیش­بینی اضطراب اجتماعی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری انجام گرفت. روش: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری شهر بوشهر تشکیل ­می­دادند. نمونه پژوهش شامل 232 دانش­آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جمع­آوری داده­های پژوهش از طریق پرسشنامه­های طرحواره یانگ (1999)، سیستم­های فعال­سازی-بازداری رفتاری کارور و وایت (1994)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایچ و اسپینهاون (2002) و اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) انجام گرفت. داده­های حاصل از اجرای پرسشنامه­ها با استفاده از روش آماری رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که طرحواره­های ناسازگار اولیه، سیستم فعال­سازی-بازداری رفتاری و راهبرد­های تنظیم شناختی هیجان در پیش­بینی اضطراب اجتماعی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری نقش دارند. نتیجه­گیری: با توجه به نقش طرحواره­های ناسازگار اولیه، سیستم فعال­سازی-بازداری و راهبرد­های تنظیم شناختی هیجان در بروز و نگه­داری اضطراب اجتماعی در دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری، می­توان با شناسایی آنها در جهت پیشگیری از اختلال اضطراب اجتماعی این دانش­آموزان اقدام نمود.

واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری، اضطراب اجتماعی، تنظیم شناختی هیجان، سیستم فعال‌سازی-بازداری رفتار، طرحواره‌های ناسازگار اولیه.
متن کامل [PDF 1022 kb]   (1340 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/23 | پذیرش: 1398/10/27 | انتشار: 1398/12/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها