هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش راهبردهای برنامهریزی و نظارت در توانبخشی حافظه آیندهنگر کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالاست. روش: 9 کودک 7 تا 10 ساله مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا با روش هدفمند انتخاب شدند. پژوهش حاضر با روش آزمایشی از طریق طرح تکآزمودنی با مدل ABAB انجام شد. جمعاً هر شرکتکننده 12 جلسه آموزش راهبرد نظارت و برنامهریزی را در هر هفته سه جلسه 90 دقیقهای دریافت کرده است. از ابزارهای تکلیف حافظه آیندهنگرکرنز، پروتکل آموزش حافظه آیندهنگر، ویراست چهارم آزمون هوشی وکسلر، پرسشنامه استاندارد سنجش دامنه اتیسم و مقیاس درجه بندی درخودماندگی گیلیام برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل بصری و اندازه اثر کوهن استفاده شده است. یافتهها: مطابق با یافتهها، شرکتکنندگان در گروهی که راهبردهای هر دو تکلیف را دریافت کرده بودند عملکرد بهتری داشتند و هر 9 شرکتکننده در تکلیف رویدادمحور اندازه اثر بالایی را نشان دادهاند، ولی در تکلیف زمانمحور فقط دو شرکتکننده گروه مختلط و دو شرکتکننده گروه زمانمحور، اندازه اثر متوسطی را به دست آوردهاند. نتیجهگیری: آموزش این راهبردها میتواند نقش مؤثری در بهبود حافظه آیندهنگر کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا داشته باشد و نظارت و برنامهریزی آنها را برای تکالیف روزمره بهبود بخشد.
Bayanloo A, Yazdi S M, BaniJamali S S, Mehrinejad S A. The Effectiveness of Planning and Monitoring Strategies Training on Prospective Memory Rehabilitation in Children with High- Functioning Autism Disorder. JOEC 2019; 19 (3) :71-86 URL: http://joec.ir/article-1-1097-fa.html
بیانلو اعظم، یزدی سیده منور، بنی جمالی شکوه السادات، مهری نژاد سید ابوالقاسم. تأثیر آموزش راهبردهای برنامهریزی و نظارت در توانبخشی حافظه آیندهنگر کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (3) :71-86