[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 86-71 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش راهبردهای برنامه‌ریزی و نظارت در توان‌بخشی حافظه آینده‌نگر کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا
اعظم بیانلو1 ، سیده منور یزدی 1، شکوه السادات بنی جمالی1 ، سید ابوالقاسم مهری نژاد1
1- دانشگاه الزهراء(س)
چکیده:   (2846 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش راهبردهای برنامه‌ریزی و نظارت در توان‌بخشی حافظه آینده‌نگر کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالاست. روش: 9 کودک 7 تا 10 ساله مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا با روش هدفمند انتخاب شدند. پژوهش حاضر با روش آزمایشی از طریق طرح تک‌آزمودنی با مدل ABAB انجام شد. جمعاً هر شرکت‌کننده 12 جلسه آموزش راهبرد نظارت‌ و برنامه‌ریزی را در هر هفته سه جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کرده است. از ابزارهای تکلیف حافظه آینده‌نگرکرنز، پروتکل آموزش حافظه آینده‌نگر، ویراست چهارم آزمون هوشی وکسلر، پرسش‌نامه استاندارد سنجش دامنه اتیسم و مقیاس درجه بندی درخودماندگی گیلیام برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل بصری و اندازه اثر کوهن استفاده شده است. یافته‌ها: مطابق با یافته‌ها، شرکت‌کنندگان در گروهی که راهبردهای هر دو تکلیف را دریافت کرده بودند عملکرد بهتری داشتند و هر 9 شرکت‌کننده در تکلیف رویدادمحور اندازه اثر بالایی را نشان داده‌اند، ولی در تکلیف زمان‌محور فقط دو شرکت‌کننده گروه مختلط و دو شرکت‌کننده گروه زمان‌محور، اندازه اثر متوسطی را به دست آورده‌اند. نتیجه‌گیری: آموزش این راهبردها می‌تواند نقش مؤثری در بهبود حافظه آینده‌نگر کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا داشته باشد و نظارت‌ و برنامه‌ریزی آنها را برای تکالیف روزمره بهبود بخشد.
واژه‌های کلیدی: راهبرد نظارت، راهبرد برنامه‌ریزی، توان‌بخشی، حافظه آینده‌نگر، اوتیسم با عملکرد بالا
متن کامل [PDF 331 kb]   (1519 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/20 | پذیرش: 1398/5/26 | انتشار: 1398/10/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayanloo A, Yazdi S M, BaniJamali S S, Mehrinejad S A. The Effectiveness of Planning and Monitoring Strategies Training on Prospective Memory Rehabilitation in Children with High- Functioning Autism Disorder. JOEC 2019; 19 (3) :71-86
URL: http://joec.ir/article-1-1097-fa.html

بیانلو اعظم، یزدی سیده منور، بنی جمالی شکوه السادات، مهری نژاد سید ابوالقاسم. تأثیر آموزش راهبردهای برنامه‌ریزی و نظارت در توان‌بخشی حافظه آینده‌نگر کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (3) :71-86

URL: http://joec.ir/article-1-1097-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645