:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 70-61 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه امیدواری، خودکارآمدی و تاب‌آوری تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دارای نارسایی‌های جسمی–حرکتی
شهروز نعمتی 1، رحیم بدری1 ، هاجر شریف1
1- دانشگاه تبریز
چکیده:   (4232 مشاهده)
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین امیدواری، خودکارآمدی و تاب آوری تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای نارسایی های جسمی-حرکتی می باشد. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی است جامعه­آماری­ آن شامل دانش­آموزان­دارای­نارسایی­های جسمی–حرکتی­با­ هوشبهر­عادی شهرستان تبریز  در سال 1397-1398 بودند.­ تعداد 90 نفر از این گروه از دانش آموزان به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های امید اسنایدر، پرسشنامه خودکارآمدی جینکز و مورگان، پرسشنامه تاب آوری تحصیلی کانر و دیویدسون و انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شده است.. یافته ها: تحلیل داده­ها نشان داد که بین امیدواری و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای نارسایی های جسمی-حرکتی رابطه معنی داری وجود ندارد. اما بین خودکارآمدی و تاب­آوری تحصیلی ­با انگیزش­تحصیلی­ رابطه مثبت و معنی­داری مشاهده شد.
نتیجه گیری: براساس نتایج این تحقیق دانش آموزان نا امید به دلیل اینکه عوامل و گذرگاه های کمی دارند در برخورد با موانع به راحتی انگیزه خود را از دست می­دهند و دچار هیجان های منفی می شوند که این امر به نوبه خود منجر به افسردگی می شود. و موفقیت  مهم ترین منبع برای انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای نارسایی های جسمی-حرکتی است. هیجان های مثبت به تاب آوری دانش آموزان دارای نارسایی های جسمی-حرکتی کمک می کند و در نتیجه انگیزش تحصیلی آنان نیز افزایش می یابد.
 
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: امیدواری، خودکارآمدی، تاب آوری تحصیلی، انگیزش تحصیلی و نارسایی های جسمی-حرکتی
متن کامل [PDF 212 kb]   (2247 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/28 | پذیرش: 1398/6/13 | انتشار: 1398/10/4


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها