اثربخشی ریباندتراپی بر افزایش هماهنگی ادراکی-دیداری و رشد اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه
|
همایون هارون رشیدی 1، پرستو اسیوند2 |
1- استادیار گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران 2- دانش آموخته گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران |
|
چکیده: (2652 مشاهده) |
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی ریباندتراپی بر افزایش هماهنگی ادراکی-دیداری و رشد اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه انجام شده است. روش: این پژوهش کاربردی است و برای انجام آن از روش تحقیق نیمهآزمایشی با استفاده از پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بهره گرفته شده است. جامعه آماری متشکل از تمامی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه است که در مرکز آموزشی و توانبخشی نارساییهای ویژه در یادگیری شهر دزفول مشغول دریافت مداخلههای لازم بودهاند. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز دارای اختلال یادگیری ویژه از شهر دزفول هستند که به صورت در دسترس از این مرکز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر برای هر گروه) گمارده شدهاند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس ادراکی-دیداری بندرگشتالت و رشد اجتماعی واینلند استفاده شده است. در فرایند اجرا گروه آزمایش به مدت هشت هفته تحت ریباندتراپی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس (مانکوا) نشان میدهد که ریباندتراپی بر هماهنگی ادراکی-دیداری و رشداجتماعی تأثیر دارد؛ به این صورت که منجر به افزایش هماهنگی ادراکی دیداری و رشد اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه میشود. نتیجهگیری: این نتایج اطلاعات مهمی درباره اصلاح این نارسایی دارد، به طوری که این برنامه آموزشی میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در مدارس و مراکز بازپروری استفاده شود.
|
|
واژههای کلیدی: ریباندتراپی، هماهنگی ادراکی دیداری، رشد اجتماعی، اختلال یادگیری ویژه |
|
متن کامل [PDF 1237 kb]
(1544 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/12/22
|
|
|
|