:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 93-104 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی روش آموزشی سینا و ترکیب واج ها در اصلاح نارسانویسی کودکان دارای اختلال یادگیری پایه دوم و سوم ابتدائی
لیلا جعفری، محمد مهرادصدر، زهرا دهقانی احمدآباد*
دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (970 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی روش سینا و ترکیب واج‌ها در اصلاح نارسانویسی کودکان دارای اختلال یادگیری پایه دوم و سوم ابتدائی بود.
روش: پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پژوهش پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل تمام دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری پایه دوم و سوم ابتدایی شهرستان تبریز بود که 45 نفر از آن‌ها به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه جایگذاری شدند (15 نفر در گروه مداخله به روش سینا، 15 نفر در گروه مداخله به روش ترکیب واج‌ها و 15 نفر در گروه کنترل بدون مداخله). آزمون دیکته نویسی سیف نراقی و نادری و آزمون هوش ریون بر روی کودکان اجرا شد. گروه‌های آزمایش در 15جلسه­ی 45 دقیقه‌ای در عرض 3 ماه مورد مداخله قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل مداخله‌ای صورت نگرفت. در پایان مداخلات مجدداً آزمون دیکته بروی دانش‌آموزان انجام گرفت و نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که میان گروه‌های آزمایش و کنترل در نمرات پس‌آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (0/001Sig=). نتایج آزمون تعقیبی LSD نیز نشان داد که بین نمرات پس‌آزمون در گروه ترکیب واج‌ها و نمرات پس‌آزمون در گروه سینا تفاوت معنادار وجود دارد (0/01Sig=).
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که هر دو روش آموزشی سینا و ترکیب واج­ها در بهبود عملکرد کودکان نارسانویس اثربخش است، با این حال روش ترکیب واج­ ها در کمک به حل مشکلات این کودکان موثرتر است.
واژه‌های کلیدی: نارسا نویسی، روش آموزشی سینا، روش ترکیب واج‌ها
متن کامل [PDF 250 kb]   (434 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/14 | پذیرش: 1398/6/11 | انتشار: 1398/10/8


XML   English Abstract   Print



دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها