1- کارشناس ارشد رشته مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، 2- استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه
چکیده: (4059 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی شن بازیدرمانی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به نشانگان داون است. روش: این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کودکان مبتلا به نشانگان داونِ شهر کرمانشاه در سال 1396 بود که تحت حمایت اداره بهزیستی این شهر بودند. 30 کودک مبتلا به نشانگان داون با روش نمونهگیری در دسترس در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 8 جلسه شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل شرکت نکردند. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه مهارت اجتماعی (ماتسون، 1983)، پرسشنامه اضطراب کودکان (اسپنس، 1999) و پرسشنامه پرخاشگری (پرخاشگری باس و پری، 1992) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس و با نرمافزار 21- SPSSانجام شد. یافتهها: نتایجنشان داد که تفاوت معناداری بین گروههای آزمایش و کنترل در نمرات مهارت اجتماعی و مؤلفههای آن شامل مهارت اجتماعی مناسب، جسارت نامناسب، تکانشی/سرکشی، اطمینان زیاد به خود، و حسادت/گوشهگیری وجود دارد (05/0>P). همچنین، بین میانگین نمرات پرخاشگری و اضطراب دو گروه در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری مشاهده گردید (05/0>P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که در کنار سایر روشهای درمانی رفتاری میتوان از بازیدرمانی جهت افزایش مهارت اجتماعی و کاهش هیجانات منفی کودکان با نشانگان داون استفاده کرد.
Rezaee S, Rasouli A. The Effectiveness of Sand Play Therapy on Social Skills, Anxiety, and Aggression in Children with Down Syndrome. JOEC 2020; 19 (4) :34-23 URL: http://joec.ir/article-1-938-fa.html
رضایی سحر، رسولی آراس. اثربخشی شن بازی درمانی بر مهارت های اجتماعی، اضطراب و پرخاشگری کودکان با نشانگان داون. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :34-23