[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 79-92 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ محتوا، نوع ارائۀ آموزش و تجهیزات کارگاهی در برنامه آموزش حرفه‌ای به دانش-آموزان اتیسم، کم‌توان ذهنی و چندمعلولیتی
حجت اله راغب *
هیئت علمی مربی پژوهشگاه مطالعات
چکیده:   (737 مشاهده)

هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسۀ محتوا، نوع ارائۀ آموزش و تجهیزات کارگاهی در برنامه آموزش حرفه­ای به دانش­آموزان اتیسم، کم­توان ذهنی و چندمعلولیتی در دورۀ اول و دوم دبیرستان است. روش: روش این پژوهش از نوع ارزشیابی بود که در آن نمونه ای شامل 39 کلاس درس از ده مجتمع آموزشی در دو دورۀ اول و دوم دبیرستان و در سه گروه از دانش­آموزان با نیازهای ویژه یعنی اتیسم، کم­توان ذهنی و چندمعلولیتی انتخاب شدند. شیوۀ انتخاب گروه کم­توان ذهنی به صورت تصادفی و شیوه انتخاب دو گروه دانش­آموزان بااختلال اتیسم و چندمعلولیتی به صورت تمام شماری بود. 52 دبیر در دورۀ اول دبیرستان و 48 دبیر در دورۀ دوم دبیرستان با استفاده از روش مصاحبه که توسط همکاران و آزمونگران طرح استفاده شد فهرست وارسی­های مربوط به محتوای آموزش حرفه­ای دورۀ اول و دوم دبیرستان را تکمیل نمودند. یافته ­ها: تحلیل نتایج نشان داد که حدود 83 درصد کارگاه­ها، 5 کارگاه از شش کارگاه کپسول آتش نشانی نداشته­اند. میانگین نمرۀ تناسب محتوای برنامه برای سه گروه دانش­آموزان دارای اتیسم، کم توان ذهنی و چند معلولیتی دورۀ اول دبیرستان به ترتیب برابر با 17/50، 57/58 و 08/50 ، و در دورۀ دوم دبیرستان به ترتیب 59، 62/48 و 22/54 بوده است. در زمینۀ ارزشیابی نوع ارائۀ آموزش حرفه­ای در دورۀ اول دبیرستان میانگین گروه­های دانش­آموزان با اختلال اتیسم، کم­توان ذهنی و چندمعلولیتی به ترتیب 68، 91 و 88 ، در دروس مهارتی دورۀ دوم دبیرستان به ترتیب حدود 75، 91 و 97 و در دروس نظری دوره دوم دبیرستان حدود 83، 91 و 80  است. نتیجه گیری: در دوره اول دبیرستان از امکانات کارگاهی به­طور مستقیم استفاده نمی­شود و در دورۀ دوم دبیرستان بسیاری از تجهیزات وجود ندارد. در مورد محتوای آموزش حرفه­ای در دورۀ اول و دوم دبیرستان نتایج نزدیک به میانگین است و برای بهبود محتوا لازم است اصلاحاتی صورت گیرد. در مورد نوع ارائۀ آموزش حرفه­ای در دورۀ اول و دوم دبیرستان نتایج بالاتر از میانگین است ولی باز هم می­توان برای بهبود وضعیت اصلاحاتی اعمال نمود. در ضمن تفاوتی بین گروه­های اتیسم، کم­توان ذهنی و چندمعلولیتی در اکثر اهداف مشاهده نشد و تنها در دورۀ دوم دبیرستان وضعیت ارائه آموزش گروه کم­توان ذهنی و چندمعلولیتی مناسبتر از گروه اتیسم است.

واژه‌های کلیدی: : آموزش حرفه ای، اختلال اتیسم، کم توان ذهنی، چندمعلولیتی، ارزشیابی
متن کامل [PDF 226 kb]   (522 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ragheb H. To Comparate the Content, Teaching Method, and Workshop Equipement in the Vocational Training Plan for Students With Autism, Mentally Retarded and Multihandicapped. JOEC. 2017; 16 (4) :79-92
URL: http://joec.ir/article-1-219-fa.html
راغب حجت اله. مقایسۀ محتوا، نوع ارائۀ آموزش و تجهیزات کارگاهی در برنامه آموزش حرفه‌ای به دانش-آموزان اتیسم، کم‌توان ذهنی و چندمعلولیتی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (4) :79-92

URL: http://joec.ir/article-1-219-fa.html

دوره 16، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 784 queries by yektaweb 3461