[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 5-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه‌ تقویت حافظۀ فعال رایانه محوربر بهبود مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی
منیژه نیک قلب، دکتر کامبیز پوشنه
کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده:   (645 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر برنامه تقویت حافظۀ فعال رایانه محور بر بهبود مهارتهای حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی پرداخته است . روش: این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی وبا استفاده از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است. به این منظور، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای، ابتدا 50دانش‌آموز پسر پایۀ چهارم ابتدایی با مشکل یادگیری ریاضی انتخاب و سپس از میان آنها 30 دانش‌آموز به صورت تصادفی و پس ا. همتا سازی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از آزمون تشخیصی ریاضیات ایران کی‌مت استفاده شد. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 20 جلسۀ ( هر جلسه 60 دقیقه‌) برنامۀ آموزش راهبردهای حافظۀ فعال را به‌شیوه کاملاً انفرادی دریافت کردند یافته‌ها: تحلیل داده ها با استفاده ازروش تحلیل کواریانس نشان داد که بین نمره‌های حل مسئله ریاضی گروه‌های آزمایش و کنترل، در مراحل ازمایش تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: یافته‌های بدست آمده نشان می‌دهد که برنامه آموزش رایانه‌ای تقویت حافظۀ فعال بر پیشرفت مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی موثر است و می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مناسب استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: مشکلات یادگیری ریاضی، برنامه اموزش حافظۀ فعال، مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی
متن کامل [PDF 748 kb]   (219 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/23 | پذیرش: 1398/6/23 | انتشار: 1398/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nik Ghalb M, Poushaneh K. The Effect of Computererized Working Memory Program on Problem Solving Skills of Students with Math Learning Problems. JOEC. 2020; 19 (4) :5-22
URL: http://joec.ir/article-1-836-fa.html

نیک قلب منیژه، پوشنه کامبیز. تأثیر برنامه‌ تقویت حافظۀ فعال رایانه محوربر بهبود مهارت‌های حل مسئلۀ ریاضی دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :5-22

URL: http://joec.ir/article-1-836-fa.html



دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4146