[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 76-65 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
دکتر سیده سمیه جلیل آبکنار، دکتر غلامعی افروز، دکتر علی اکبر ارجمندنیا، دکتر باقر غباری بناب
چکیده:   (682 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود. روش: این پژوهش، یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 30 دختر کم‌توان ذهنی که به روش نمونه‌گیری تصادفی از مدارس استثنایی شهر اصفهان انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه اوقات فراغت عرش را در 16 جلسه دریافت کردند، در حالی‌که به گروه شاهد این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش آزمون هوشی وکسلر کودکان (2003) و پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی (1990) بود. اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد با استفاده از نسخه بیست و سوم نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارت‌های ارتباطی آزمودنی‌ها تاثیر معناداری معناداری داشت (0001/0P<). نتیجه‌گیری: برنامه اوقات فراغت عرش ظرفیت شناختی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی را بهبود بخشید. بنابراین، برنامه‌ریزی به‌منظور استفاده از برنامه اوقات فراغت برای این دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد.
واژه‌های کلیدی: اوقات فراغت، ظرفیت شناختی، مهارت‌های ارتباطی، کم‌توانی ذهنی
متن کامل [PDF 686 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/14 | پذیرش: 1398/10/24 | انتشار: 1398/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalil-Abkenar S S. The Effictiveness of Arsh Leisure Time Program on the Working Memory, Cognitive Capacity and Communication Skills of Children with Intellectual Disability. JOEC. 2020; 19 (4) :76-65
URL: http://joec.ir/article-1-826-fa.html

جلیل آبکنار سیده سمیه، افروز غلامعی، ارجمندنیا علی اکبر، غباری بناب باقر. اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر ظرفیت شناختی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :76-65

URL: http://joec.ir/article-1-826-fa.html



دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4146