[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 130-115 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله‌های آموزشی و درمانی بر اختلال یادگیری ویژه: یک مطالعه فراتحلیلی
سعید محمدی مولود1 ، جواد مصرآبادی 2، رامین حبیبی کلیبر3
1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2- استاد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3- دانشیار روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (2952 مشاهده)
هدف: اختلال یادگیری ویژه، اختلالی است که توانایی فهمیدن یا استفاده‌کردن از زبان نوشتاری، انجام‌دادن محاسبه‌های ریاضی، هماهنگ‌کردن حرکت‌ها یا توجه مستقیم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مداخله‌ها و روش‌های آموزشی و درمانی مختلفی که برای درمان و بهبود اختلال یادگیری خاص به کار گرفته شده است، گاه اثربخشی مناسبی از خود نشان می‌دهند و در برخی موارد اثربخشی کافی ندارند و یا اینکه نتایج متناقض هم هستند. بنابراین به منظور ترکیب نتایج پژوهش‌های پیشین، حل تناقض‌ها و نیز دستیابی به نتیجه‌گیری کلی، استفاده از فراتحلیل لازم به نظر می‌رسد. روش: برای نیل به اهداف پژوهش با بهره‌گیری از روش فراتحلیل، از نتایج کمّی 128 پژوهش منتخب (که با توجه به ملاک‌های ورود و خروج و بهره‌گیری از کلیدواژه‌های تعیین‌شده از دانشگاه‌های معتبر سراسر کشور و بانک‌های اطلاعاتی مختلف کشور به ‌دست‌آمده بود) استفاده شد که درمجموع 623 اندازه اثر اولیه به‌دست‌آمده با نرم‌افزار CMA2 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل نشان داد که مقدار اندازه اثر ترکیبی اثربخشی مداخله‌های آموزشی و درمانی بر اختلال‌های یادگیری 13/1 و پس از تفکیک به متغیرهای پیامد چندگانه مقدار اندازه اثر ترکیبی برای اختلال خواندن 80/0، اختلال نوشتن 94/0، اختلال ریاضی 05/1 می‌باشد که تمامی این اندازه اثرها معنادار است (001/0P≤). نتیجه‌گیری: مقادیر اندازه‌های اثر ترکیبی بر‌اساس ملاک کوهن نشانگر اثربخشی در حد بالای مداخله های آموزشی و درمانی است. همچنین این مطالعه تلویحاتی را برای استفاده از مداخله‌های مختلف برای بهبود اختلال یادگیری ویژه به دنبال دارد.
واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری ویژه، فراتحلیل، مداخله‌های آموزشی و درمانی، نارسا حساب، نارساخوانی، نارسانویسی
متن کامل [PDF 314 kb]   (2626 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/15 | پذیرش: 1399/3/16 | انتشار: 1399/7/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi molod S, mesrabadi J, habibi kaleybar R. Effectiveness of Educational and Therapeutic Interventions on Specific Learning Disorder: A meta-analysis study. JOEC 2020; 20 (2) :115-130
URL: http://joec.ir/article-1-733-fa.html

محمدی مولود سعید، مصرآبادی جواد، حبیبی کلیبر رامین. اثربخشی مداخله‌های آموزشی و درمانی بر اختلال یادگیری ویژه: یک مطالعه فراتحلیلی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :115-130

URL: http://joec.ir/article-1-733-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645