[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 22-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی‌ دو روش توانبخشی شناختی حافظه کاری کلامی و دیداری-فضایی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی
سیده سارا آقایی ثابت1 ، شکوه السادات بنی جمالی 1، غلامرضا دهشیری1
1- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (5468 مشاهده)
 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دو روش توانبخشی حافظه کاری کلامی و دیداری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ـ‌‌‌‌فضایی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی‌ است. روش: گروه نمونه پژوهش، 30 نفر از دانش­آموزان دختر پایه سوم ابتدایی بودند که مطابق با معیارهای DSM5، اختلال یادگیری ریاضی داشتند که به طور هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه توانبخشی حافظه کاری کلامی، توانبخشی حافظه کاری دیداری-فضایی و گروه گواه (در لیست انتظار) جایگزین شدند. پس از شناسایی دانش‌­آموزان دچار اختلال یادگیری ریاضی، آزمون­های ریاضیات ایران کی‌­مت، آزمون حافظه کاری کلامی n-back و حافظه کاری دیداری‌‌‌‌‌ـ‌‌‌فضایی n-back در سه گروه انجام شد. در دو گروه آزمایش، مداخله‌ شناختی حافظه کاری به صورت 20 جلسه 45 دقیقه­ای انجام شد. پس از اتمام دوره مداخله، پس‌ آزمون و به فاصله یک ماه پس از پایان مداخله، پیگیری انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل‌ واریانس آمیخته استفاده شد. یافته­ها: یافته­ها حاکی از آن بود که هر دو روش مداخله می­توانند نمرات عملکرد ریاضی دانش­آموزان را به طور معناداری افزایش دهند. بنابراین، روش­های توانبخشی حافظه کاری کلامی و دیداری-فضایی در بهبود عملکرد ریاضی دانش­آموزان تأثیرگذار هستند. نتیجه‌گیری: بر این اساس می­توان نتیجه‌‌گیری کرد که مداخلاتی که به منظور توانبخشی حافظه کاری به کار می­روند، می­توانند به‌عنوان مداخلات تکمیلی در بهبود مشکلات دانش‌­آموزان دچار اختلال یادگیری ریاضی به کار گرفته شوند.  
واژه‌های کلیدی: توانبخشی شناختی، حافظه کاری کلامی، حافظه کاری دیداری‌‌‌ـ‌‌فضایی، اختلال یادگیری ریاضی
متن کامل [PDF 269 kb]   (3017 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1397/3/9 | انتشار: 1397/6/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaei Sabet S S, banijamali S A, Dehshiri G. Effectiveness of Cognitive Rehabilitation of Verbal and Visuospatial Working Memory in Improving the Mathematical Performance of Students with Dyscalculia. JOEC 2018; 18 (2) :5-22
URL: http://joec.ir/article-1-724-fa.html

آقایی ثابت سیده سارا، بنی جمالی شکوه السادات، دهشیری غلامرضا. اثربخشی‌ دو روش توانبخشی شناختی حافظه کاری کلامی و دیداری-فضایی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (2) :5-22

URL: http://joec.ir/article-1-724-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645