[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 45-56 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش نقاشی انگیزشی بر رفتار پرخاشگرانه دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی‌
دکتر سوگند قاسم زاده*، سحر امینی، راضیه نوروزی
دانشگاه تهران
چکیده:   (451 مشاهده)
هدف: رفتارهای پرخاشگرانه، مشکلی متداول در میان کودکان دارای کم‌توان ذهنی‌ است. یکی از روش‌های پیشنهاد شده، جهت درمان آن، هنر درمانی است. هدف این پژوهش بررسی مداخلات نقاشی انگیزشی بر رفتارهای پرخاشگرانه دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی‌ در مقطع ابتدایی بود.  روش: 26 نفر از دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی‌ در مقطع ابتدایی، با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه پرخاشگری کودکان کم‌توان ذهنی‌ (B. D. GH) فرم معلم استفاده گردید. پرسشنامه پرخاشگری در توسط معلمان تکمیل گردید. دانش آموزان به تصادف به دو گروه آزمایش (13نفر) وکنترل (13نفر) تقسیم شدند. سپس گروه آزمایش در 12 جلسه متوالی، آموزش نقاشی انگیزشی را دریافت کردند. داده‌های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس‌آزمون با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس  نشان داد که بین میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس آزمون پرخاشگری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0p<). نتیجه‌گیری: نقاشی انگیزشی درکاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان پسر کم‌توان ذهنی‌ مؤثر است. این گروه از دانش‌آموزان فرصت می‌یابند تا عواطف، احساسات و هیجانات متراکم شده و فشارهای روانی حاصل از این احساسات را از طریق نقاشی و به صورتی جامعه پسند نشان دهند، بنابراین کمتر پرخاشگری نشان می‌دهند. از این رو، نقاشی انگیزشی می‌تواند به عنوان یکی از مداخلات درمانی مؤثر در کاهش مشکلات رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی‌ مورد استفاده قرار گیرد.
 
 
 
واژه‌های کلیدی: نقاشی انگیزشی، رفتار پرخاشگرانه، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی‌.
متن کامل [PDF 195 kb]   (269 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/23 | پذیرش: 1398/12/22 | انتشار: 1399/4/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemzadeh S, amini S, noruzi R. Effect of Motivational Painting Training on Aggressive Behavior of Students with Intellctual Disability. JOEC. 2020; 20 (1) :45-56
URL: http://joec.ir/article-1-688-fa.html

قاسم زاده سوگند، امینی سحر، نوروزی راضیه. تأثیر آموزش نقاشی انگیزشی بر رفتار پرخاشگرانه دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی‌. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :45-56

URL: http://joec.ir/article-1-688-fa.html



دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4219