[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 5-18 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بازی‌های شناختی بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال ریاضی
دکتر علی اکبر ارجمندنیا* ، مریم حسن وند، دکتر سید محسن اصغری نکاح
دانشگاه تهران
چکیده:   (522 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌های شناختی (بازی‌های مبتنی بر کارکردهای اجرایی) بر توجه و بازداری پاسخ در دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی است. روش: در این پژوهش که از طرح شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد، 20 نفر از دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی که از طریق نمونه‌گیری هدف­مند انتخاب شده بودند، به­صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 10 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش طیّ 12 جلسۀ 60 دقیقه‌ای به مدت یک ماه و نیم (شش هفته) در دورۀ درمانی بازی‌های شناختی شرکت کردند. برای سنجش عملکرد توجه، از خرده­مقیاس خطای حذف آزمون عملکرد پیوستۀ TOVA، و برای ارزیابی عملکرد بازداری پاسخ از خرده­مقیاس خطای ارتکاب آزمون عملکرد پیوستۀ TOVA استفاده شد. داده‌های حاصل از پژوهش نیز با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه­وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تجزیه­وتحلیل داده‌های حاصل از خرده­مقیاس خطای حذف و خطای ارتکاب آزمون عملکرد پیوستۀ TOVA نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، پس از شرکت در مداخله، در نتایج آزمون از نظر آماری تفاوت معناداری دارد. نتیجه‌گیری: بازی‌های شناختی منجر به بهبود عملکرد توجه و بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال ریاضی می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال ریاضی، بازداری پاسخ، بازی‌های شناختی، توجه.
متن کامل [PDF 246 kb]   (830 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arjmandnia A A, Hassanvand M, Asgharinekah M. The Effect of Cognitive Games on Attention and Response Inhibition in Students with Dyscalculia. JOEC. 2018; 18 (1) :5-18
URL: http://joec.ir/article-1-628-fa.html

ارجمندنیا علی اکبر، حسن وند مریم، اصغری نکاح سید محسن. تأثیر بازی‌های شناختی بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :5-18

URL: http://joec.ir/article-1-628-fa.html



دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3792