[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 5-14 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه مهارت های زبانی و مهارت های اجتماعی در کودکان نارساخوان
چیمن سعیدی* ، سید محسن حجت خواه، آسیه مرادی
چکیده:   (279 مشاهده)

هدف: اکتساب زبان یکی از مهم­ترین مؤلفه­های رشد است که تعامل اجتماعی نقش بنیادی را در این فرایند ایفا می­کند. نتایج پژوهش­های صورت­گرفته در این زمینه حاکی از آن است که مهارت­های زبانی و مهارت­های اجتماعی ارتباط نیرومندی با هم دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارت­های زبانی و مهارت­های اجتماعی در کودکان نارساخوان بود. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. نمونه شامل 60 کودک با تشخیص اختلال نارساخوانی بود که به صورت نمونه­گیری در دسترس از مراکز اختلالات یادگیری شهر سنندج انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون رشد زبان (TOLD-P:3) و پرسشنامه مهارت­های اجتماعی (SSRS) فرم والدین بود. داده­ها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد ارتباط مثبت و معناداری بین مهارت­های زبانی و مهارت­های اجتماعی در این کودکان وجود دارد. نتیجه­گیری: نتایج حاکی از آن است که یک تعامل دوسویه بین مهارت­های زبانی و مهارت­های اجتماعی در جریان تحول وجود دارد و با ارائه برنامه­های آموزشی-تربیتی مقتضی می­توان نسبت به ارتقاء سطح این مهارت­ها در کودکان  به ویژه کودکان نارساخوان اقدام کرد.

واژه‌های کلیدی: مهارت های اجتماعی، مهارت های زبانی، نارساخوانی
متن کامل [PDF 181 kb]   (183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeedi C, Hojatkhah S M, moradi A. Correlation Between Language skills and social skills in children whit dyslexia. JOEC. 2019; 18 (3) :5-14
URL: http://joec.ir/article-1-276-fa.html

سعیدی چیمن، حجت خواه سید محسن، مرادی آسیه. رابطه مهارت های زبانی و مهارت های اجتماعی در کودکان نارساخوان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (3) :5-14

URL: http://joec.ir/article-1-276-fa.html



دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3858