[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 28-19 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش پیش‌بینی‌کنندگی اقدام برای رشد فردی در سازگاری دانش‌آموزان نابینا
عقیل حسین لو 1، سمیه کاظمیان1
1- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (7673 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش‌بینی‌کنندگی اقدام برای رشد فردی در سازگاری دانش‌آموزان نابینا بود. روش: شرکت‌کنندگان در پژوهش 120 نفر از دانش‌آموزان نابینای 14 سال به بالای شهر تهران بودند که از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسش‌نامه اقدام برای رشد فردی روبیتچک (1998) و پرسش‌نامه سازگاری دانش‌آموزان دبیرستانی سینها و سینگ (1993) را با کمک پرسشگر تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین اقدام برای رشد فردی با سازگاری دانش‌آموزان رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون بین اقدام برای رشد فردی با سازگاری دانش‌آموزان، مقدار آماره F به‌دست آمده را برابر با 46/49 نشان داد که در سطح آلفای کوچکتر از 01/0 معنی‌دار است. مقدار ضریب رگرسیونی استاندارد شده (بتا) برای مؤلفه آمادگی برای تغییر برابر با 218/2-، برنامه‌ریزی برابر با 420/3-، استفاده از منابع برابر با 727/3- و برای مؤلفه رفتار هدفمند برابر با 010/0 بود. بنابراین با توجه به مقدار آمارههای t به‌دست آمده، بجز برای مؤلفه رفتار هدفمند برای سایر مؤلفه‌ها معنی‌دار محسوب می‌شود. نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که اقدام برای رشد فردی به‌طور معنی‌داری قادر است سازگاری دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند. همچنین مؤلفه‌های اقدام برای رشد فردی - بجز مؤلفه رفتار هدفمند - به‌طور مجزا قادر به پیش‌بینی سازگاری دانش‌آموزان نابینا بود.

واژه‌های کلیدی: نابینایی، اقدام برای رشد فردی، سازگاری دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 206 kb]   (2107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/13 | پذیرش: 1396/2/20 | انتشار: 1396/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinlu A, Kazemian S. Predictive Role of Personal Growth Initiative in the Adjustment of Blind Students. JOEC 2018; 17 (3) :19-28
URL: http://joec.ir/article-1-519-fa.html

حسین لو عقیل، کاظمیان سمیه. نقش پیش‌بینی‌کنندگی اقدام برای رشد فردی در سازگاری دانش‌آموزان نابینا . فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (3) :19-28

URL: http://joec.ir/article-1-519-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645