هدف: هدف این پژوهش در گام نخست مقایسه کنشهایاجرایی حافظه کاری دیداری- فضایی، توانایی برنامهریزی و سازمان دهی، در دانشآموزانمبتلا به اختلال حساب- نارسایی تحولی و عادی بود. روش: روش این پژوهش از نوع علی مقایسهای بود جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پسر دوم تا پنجم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 96- 95تشکیل دادند. از این جامعه دو گروه 16 نفری به عنوان نمونه به روش سهمیه ای در دسترساز بین دانشآموزان مشغول به تحصیل ناحیه 2 مشهد انتخاب شدند. گروه اول شامل 16 دانشآموز حساب-نارسا بر اساس فهرست وارسی تشخیصی اختلال ریاضی- IVDSM، تستهوش ریون رنگی کودکان و مصاحبه بالینی ، برگزیده شدند . گروه دوم شامل 16 دانشآموز بهنجار از همانکلاسها انتخاب شدند. سپس خطای محاسبه از طریق آزمون استاندارد شده حساب شلو (دارای سه مؤلفه فهم عدد، تولیدعدد و محاسبه عدد) و کنشهای اجرایی با آزمونهای حافظه کاری دیداری- فضایی بلوکهای تپنده کورسی و برج لندن سنجیده شدند. نتایج حاصل با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطیشامل آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که توانایی حافظه کاری دیداری- فضایی کودکان مبتلا بهحساب- نارسایی تحولی به طور معناداری کمتر از کودکان بهنجار بود. در مورد کنشهای برنامهریزی و سازمان دهی تفاوت معناداری پیدا نشد. رابطه بین برخی مؤلفههای کنش اجرایی برنامهریزی و سازماندهی با نمره درصد خطا معنادار بود. همچنین از سه مؤلفهآزمون حساب، فهم عدد و تولید عدد در دو گروه تفاوت معناداری با هم داشتند. نتیجهگیری: به طور کلی کنشهای اجرایی در مفهوم جدید حساب- نارسایی تحولی به میزان اختلال ریاضیات مؤثر نیستند. همچنین کنش اجراییحافظه کاری دیداری- فضایی به عنوان عامل تأثیر گذار در این اختلال محسوب میشود و بهبود کلی این کنش در رفعخطاها مؤثر است.
A Comparison of Visual-Spatial Working Memory Executive Functions, Tower of London Test, and Computational Errors in Children with Developmental Dyscalculia and Normally Developing Children
. JOEC 2018; 17 (3) :97-110 URL: http://joec.ir/article-1-490-fa.html
تقی زاده هادی، سلطانی امان الله، منظری حمدالله، زین الدینی میمند زهرا. مقایسه کنشهای اجرایی حافظه کاری دیداری- فضایی، آزمون برج لندن و خطاهای محاسباتی در کودکان مبتلا به اختلال حساب نارسایی تحولی و کودکان بهنجار. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (3) :97-110