[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 47-56 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر یادگیری مشاهده ای بر میزان یادگیری یک مهارت هدف گیری در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
کبری جوادیان، رسول عابدان زاده* ، مژگان آقامحمدی
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (450 مشاهده)

هدف: یادگیری مشاهده­ ای یا الگودهی از ابزارهای مهم اکتساب و یادگیری مهارت­ های جدید است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر دو روش آموزش مشاهده ­ای بر میزان اکتساب و یادداری یک مهارت جدید در کودکان دارای اختلال اتیسم بود. روش: روش این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش ­آزمون –پس­ آزمون و آزمون یادداری بود. 12 کودک دارای اختلال اتیسم شهرستان دره ­شهر به روش در دسترس انتخاب و به دو گروه 6 نفری تقسیم شدند. در جلسات تمرین، گروه الگودهیِ فرد ماهر زنده، اجرای مهارت را توسط یک فرد ماهر و گروه الگودهی ویدئویی فرد ماهر، اجرای مهارت را توسط یک فرد ماهر از طریق فیلم ویدئویی تماشا کردند. تکلیف شرکت­ کنندگان اجرای پرتاب از بالای شانه به سمت سیبل ترسیم شده روی زمین بود. بعد از آخرین جلسه، آزمون اکتساب و 24 ساعت بعد از آزمون اکتساب، آزمون یادداری که هر کدام شامل 10 کوشش بود، اجرا شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد هر دو گروه در پس ­آزمون و یادداری مهارت ملاک پیشرفت معناداری داشتند. دو گروه تفاوت معنی ­داری در پس ­آزمون نشان دادند (5 0/0 ≥P) و گروه الگودهی ویدئویی فرد ماهر برتر از گروه نمایش الگوی ماهر زنده اجرا کردند. لیکن در آزمون یادداری دو گروه تفاوت معنی­ داری با هم نشان ندادند (5 0/0 <P). با این حال گروه مشاهده الگوی ماهر ویدیویی در پس­ آزمون و یادداری اجرای بهتری داشت. نتیجه­ گیری: یافته­ های حاضر نشان داد الگودهی بر یادگیری کودکان دارای اتیسم مؤثر می­ باشد، لیکن الگودهی ماهر ویدئویی، مداخله سودمندتری برای آموزش مهارت­ های حرکتی به کودکان اتیسم است.

واژه‌های کلیدی: یادگیری مشاهده‌ای، پرتاب از بالای شانه، کودکان اتیسم.
متن کامل [PDF 258 kb]   (167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadian K, Abedanzadeh R, Aghamohammadi M. The Effect of Observational Learning on Learning an Aiming in Children with Autism Spectrum Disorder. JOEC. 2017; 17 (2) :47-56
URL: http://joec.ir/article-1-474-fa.html

جوادیان کبری، عابدان زاده رسول، آقامحمدی مژگان. تأثیر یادگیری مشاهده ای بر میزان یادگیری یک مهارت هدف گیری در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :47-56

URL: http://joec.ir/article-1-474-fa.html



دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3658