هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی فیلیالتراپی با شیوه والدگری بارکلی بر کاهش اضطراب و علائم نقص توجه/بیشفعالی کودکان 7 تا 12 سال صورت گرفته است. روش:روش پژوهش نیمهآزمایشی با استفاده از گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلال نقص توجه/بیشفعالی ساکن در منطقه 4 اصفهان تشکیل دادندکه از بین آنها پس از مصاحبه تشخیصی تعداد 45 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در 3 گروه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه علائم نقص توجه/ بیشفعالی سواری (1391) و مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار رینولدز و ریچموند (1987) بود. یافتهها: نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای بهدست آمده نشان داد دو روش درمانی فیلیالتراپی و شیوه والدگری بارکلی بر علائم نقص توجه/بیشفعالیو نیز اضطراب کودکان مؤثر است، ولی بین اثربخشی دو روش درمانی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتایج مقایسه زوجی نیز نشان داد که فیلیالتراپی و روش والدگری بارکلی بر علائم نقص توجه/بیشفعالی و اضطراب مؤثر بودهاند؛ ولی بین دو روش تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: میتوان از فیلیالتراپی و روش والدگری بارکلی بهعنوان درمان مکمل برای رفع اضطراب و علائم نقص توجه/ بیشفعالی استفاده کرد.
ABEDI A, seyedghale A, BAHRAMIPOUR M. Comparison of the Effectiveness of Filial Therapy and Barkley's Parent Training Program in Reducing the Symptoms of Anxiety and ADHD in Children
. JOEC 2018; 17 (3) :111-120 URL: http://joec.ir/article-1-447-fa.html
عابدی احمد، سیدقلعه اعظم، بهرامی پور اصفهانی منصوره. مقایسه اثربخشی فیلیالتراپی و روش والدگری بارکلی بر کاهش اضطراب و علائم نقص توجه/بیشفعالی کودکان . فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (3) :111-120