هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی مقایسهای بین سه گروه از کودکان بیش فعال در دو متغیر حافظه فعال و هوش سیّال است. روش: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 40 کودک بیشفعال، با استفاده از پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان، آزمون حافظۀ فعال (مبتنی بر خردهآزمون هوش وکسلر کودکان) و آزمون هوش کتل (برای سنجش هوش سیّال) مورد مطالعه قرار گرفتند.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی توکی و آزمون کروسکال- والس نشان می دهد که بین حافظۀ فعال و هوش سیال، ارتباط مثبتی وجود دارد، همچنین بین سه گروه کودکان بیشفعال در متغیر حافظۀ فعال و هوش سیّال تفاوت وجود دارد.نتیجهگیری: تأیید فرضیههای پژوهشی بیانگر ارتباط بین حافظۀ فعال و هوش سیّال و بیشفعالی است.
Zare H, Shaghaghi F, Bazyari Meymand M. Comparitive Study of Working Memory and Fluid Intelligence in three Subgroups of Children with ADHD. JOEC 2012; 12 (3) :15-24 URL: http://joec.ir/article-1-163-fa.html
زارع حسین، شقاقی فرهاد، بازیاری میمند مهتاب. بررسی مقایسهای حافظۀ فعال و هوش سیّال در سه زیرگروه از کودکان دارای اختلال بیشفعالی-کمبود توجه. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (3) :15-24