[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 94-81 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی مهارت‌های ارتباطی دردانش‌آموزان پیش‌دبستانی با اختلال اتیسم
حجت اله راغب
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
چکیده:   (4785 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش، حاضر ارزشیابی مهارت­های ارتباطی (مهارت­های اجتماعی، زبان­آموزی و بازی) در دانش­آموزان پیش­دبستانی با اختلال اتیسم است. روش: روش این پژوهش از نوع زمینه­یابی بود که در آن نمونه­ای شامل 54 دانش­آموز پیش‌دبستانی (39 پسر و 15 دختر) دارای اختلال اتیسم از 15 مرکز آموزش شهر تهران، به صورت تصادفی انتخاب شدند.  چک­لیست مهارت­های ارتباطی در این پژوهش که شامل سه خرده­آزمون به نام­های مهارت­های اجتماعی، مهارت­های زبان و زبان­آموزی و مهارت­های بازی بود، بر اساس هدف­های مصوب سازمان آموزش و پرورش استثنایی تنظیم گردید. یافته‌ها: تحلیل نتایج نشان داد که ابزار تحقیق از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است. در ضمن تحلیل پاسخ­ها نشان می­دهد که دانش­آموزان پیش­دبستانی به­طور میانگین در مهارت­های اجتماعی به نقطه درصدی 40 درصد، در مهارت­های زبان و زبان­آموزی به نقطۀ درصدی 40 درصد و در مهارت­های بازی به نقطۀ درصدی 28 درصد دست یافته­اند. نتیجه‌گیری: بیش از نیمی از دانش­آموزان پیش­دبستانی در مهارت­های اجتماعی، مهارت­های زبان و زبان­آموزی و همچنین مهارت­های بازی به هدف­های تعیین شده نرسیده­اند. بنابراین برنامۀ درسی موجود برای دانش­آموزان پیش­دبستانی با اختلال اتیسم باید در مهارت­های ارتباطی به ویژه در مهارت­های بازی با دقت بیشتری اجرا شود.

واژه‌های کلیدی: : اتیسم، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های زبان-آموزی، مهارت‌های بازی، ارزشیابی، دانش‌آموزان پیش‌دبستانی
متن کامل [PDF 417 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/5/22 | پذیرش: 1391/4/1 | انتشار: 1392/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ragheb H. Evaluation of Communication Skills in Autistic Preschool Students. JOEC 2013; 13 (2) :81-94
URL: http://joec.ir/article-1-140-fa.html

راغب حجت اله. ارزشیابی مهارت‌های ارتباطی دردانش‌آموزان پیش‌دبستانی با اختلال اتیسم . فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (2) :81-94

URL: http://joec.ir/article-1-140-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645