[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 254-245 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر بخشی توان‌بخشی روانی دوساهو بر تعامل اجتماعی و مؤلفه‌های آن در کودکان فلج مغزی
مهناز علی‌اکبری دهکردی 1، اصغر دادخواه2 ، فریبا مهردادفر1 ، طیبه محتشمی1 ، داوود کردستانی1
1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه توانبخشی و بهزیستی
چکیده:   (4407 مشاهده)

هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی توان‌بخشی روانی دوساهو برتعامل اجتماعی و مؤلفه‌های آن در کودکان فلج مغزی 7تا 15سال شهر قزوین صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر، از نوع طرحهای شبه آزمایشی، پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است و نمونه‌ای به حجم 20 نفر از کودکان فلج مغزی که شرایط شرکت در این پژوهش را داشتند، به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. از هر دو گروه پیش‌آزمون گرفته شد سپس برای گروه آزمایشی به مدت دو هفته و هر هفته سه جلسه تمرینات توان‌بخشی روانی دوساهو انجام شد و برای گروه کنترل هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت؛ سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. پرسشنامه تعامل اجتماعی دادخواه و همکاران (1998) در این پژوهش به عنوان ابزار استفاده گردید. یافته‌ها: نتایجی که از تحلیل کوواریانس به‌دست آمد، حاکی از تأثیر معنادار روش توان‌بخشی روانی دوساهو بر تعامل اجتماعی کودکان فلج مغزی بود ( 01/0 p< ). نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد که با استفاده از روشهای روان‌شناختی و به‌کارگیری تلاش و اراده در کودکان فلج مغزی می‌توان به آنها در بهبود تعاملات اجتماعی کمک کرد، لذا می‌توان به خانواده‌ها و دیگر مسئولین تعلیم و تربیت استثنایی، استفاده از این روش را جهت بهبود تعاملات اجتماعی این کودکان پیشنهاد کرد.

واژه‌های کلیدی: توان‌بخشی روانی دوساهو، تعامل اجتماعی، فلج ‌مغزی
متن کامل [PDF 202 kb]   (3180 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/5/2 | پذیرش: 1390/3/4 | انتشار: 1390/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliakbari Dehkordi M, Dadkhah A, Mehrdadfar F, Mohtashami T, Kordestani D. The Effectiveness of Dohsa-hou Psycho-Rehabilitation on Social Interaction in Children with Cerebral Palsy. JOEC 2011; 11 (3) :245-254
URL: http://joec.ir/article-1-229-fa.html

علی‌اکبری دهکردی مهناز، دادخواه اصغر، مهردادفر فریبا، محتشمی طیبه، کردستانی داوود. بررسی اثر بخشی توان‌بخشی روانی دوساهو بر تعامل اجتماعی و مؤلفه‌های آن در کودکان فلج مغزی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (3) :245-254

URL: http://joec.ir/article-1-229-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645