[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1393 1393 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 18-5 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ کارکردهای اجرایی انعطاف‌پذیری ذهنی و حافظه در دانش‌آموزان اتیسم با کارکرد بالا، نشانگان داون آموزش‌پذیروعادی
معصومه مختاری 1، فریدون یاریاری1 ، حمیدرضا حسن‌آبادی1 ، محمدحسین عبداللهی1
1- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (4827 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسۀ عملکرد دانش­آموزان دارای طیف اتیسم با کارکرد ­بالا، دانش­آموزان دارای نشانگان داون آموزش­پذیر و دانش­آموزان عادی در آزمون کارکردهای اجرایی (انعطاف­پذیری ذهنی، حافظۀ کوتاه مدت و حافظۀ کاری) انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع پس­رویدادی بود. در این پژوهش 15 نفر از دانش­آموزان پسر دارای اتیسم کارکرد بالا، 15 نفر از دانش­آموزان پسر دارای نشانگان داون آموزش­پذیر و 15 نفر از دانش­آموزان پسر عادی به صورت نمونه­گیری در دسترس در مطالعه شرکت کردند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس تشخیص اتیسم گیلیام (گارس)، آزمون هوش وکسلر، آزمون حافظۀ ارقام (مستقیم و معکوس) وکسلر و آزمون کارت­های ویسکانسین بود. آزمون­های آماری استفاده شده شامل آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، تحلیل واریانس چند متغیره، تحلیل کوواریانس یک­عاملی، تحلیل کوواریانس چند­عاملی و آزمون­های تعقیبی بن­فرونی و توکی بود. یافته‌­ها: با توجه به کنترل هوش فقط بین گروه اتیسم دارای کارکرد ­بالا و گروه گواه در شاخص انعطاف­پذیری ذهنی و خطای درجاماندگی تفاوت معنا­داری بین دو گروه دیده شد. علاوه بر این، در مؤلفه حافظه، بین گروه نشانگان داون با گروه گواه در حافظۀ کوتاه­مدت تفاوت معنی­داری وجود داشت، درحالی­که در سایر مقایسه­های دوتایی تفاوتی وجود نداشت. نتیجه‌­گیری: نتایج نشان داد که دانش­آموزان دارای اتیسم کارکرد­ بالا با وجود توانایی هوشی نزدیک به دانش­آموزان عادی در کارکرد اجرایی نقایصی داشتند و این موضوع نقش هوش را در کارکردهای اجرایی کم­رنگ می­کند.

واژه‌های کلیدی: کارکرد‌های اجرایی، اتیسم کارکرد بالا، نشانگان داون آموزش‌پذیر
متن کامل [PDF 481 kb]   (5317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/3/25 | پذیرش: 1392/7/20 | انتشار: 1393/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari M, Yaryari F, Hassanabadi H, Abdollahi M. Mental Flexibility and Memory in Students with High Functioning Autism, Educable Down Syndrome and Normal Students. JOEC 2014; 14 (1) :5-18
URL: http://joec.ir/article-1-197-fa.html

مختاری معصومه، یاریاری فریدون، حسن‌آبادی حمیدرضا، عبداللهی محمدحسین. مقایسۀ کارکردهای اجرایی انعطاف‌پذیری ذهنی و حافظه در دانش‌آموزان اتیسم با کارکرد بالا، نشانگان داون آموزش‌پذیروعادی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1393; 14 (1) :5-18

URL: http://joec.ir/article-1-197-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645