[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 119-138 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به دانش-آموزان با نیازهای ویژه: مطالعه‌ای مروری
دکتر احمد رمضانی*، پیوند میهن دوست، شیرین محمد زاده
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
چکیده:   (749 مشاهده)
هدف: هدف از این مقاله، مطالعه و بررسی فرایند آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به دانش­آموزان با نیازهای ویژه (آسیب شنوایی، آسیب بینایی، طیف اتیسم، ناتوانی هوشی، ناتوانی ویژۀ یادگیری، مشکلات ارتباطی-زبانی، اختلالات رفتاری هیجانی، معلولیت جسمی-حرکتی، و چندمعلولیتی) و ارائۀ راهبردهایی برای تسهیل و تسریع این فرایند است. روش: در پژوهش حاضر، با روش توصیفی تحلیلی و جستجو در منابع اینترنتی موجود در گوگل پژوهشگر، پرتال جامع علوم انسانی، و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی،  متون و مقاله­های مرتبط از سال­های 1964 تا 2017 مورد بررسی قرار گرفت. سپس، منابع مرور، تحلیل، و مقوله‌بندی شدند. یافته‌ها و نتیجه­گیری: برای هر گروه از این دانش‌آموزان، راهبردها و روش­های خاصی برای آموزش زبان خارجی وجود دارد. برای نمونه می­توان به استفاده از رویکرد دیداری برای آموزش واژه (برای گروه آسیب‌دیده شنوایی)، استفاده از متن چاپی یا خط بریل انگلیسی (برای گروه آسیب‌دیده بینایی)، تکرار فعالیت‌ها (برای گروه طیف اتیسم)، استفاده از رویکرد­های ارتباطی، واژه­محور، و پاسخ فیزیکی کامل (برای دانش‌آموزان دارای ناتوانی هوشی)، استفاده از روش چندحسی و روش آگاهی واجی (برای دانش‌آموزان دارای ناتوانی ویژۀ یادگیری)، استفاده از تکنیک‌های گفتاردرمانی و تعدیل محتوای آموزشی (برای دانش‌آموزان دارای مشکلات ارتباطی-زبانی)، استفاده از برنامه‌های مداخله‌ای رفتاری در کلاس همزمان با برنامه‌های آموزش زبان (برای دانش‌آموزان دارای اختلال رفتاری-هیجانی)، تسهیل دسترسی به تجهیزات آموزشی (برای دانش‌آموزان دارای معلولیت جسمی-حرکتی)، و تأکید بر ارتباط کلی و تواناییهای سازشی (برای دانش‌آموزان چندمعلولیتی)  اشاره کرد. برنامه آموزش زبان انگلیسی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایران باید متناسب با تواناییهای آنها طراحی شود. در نتیجه، متناسب­سازی، بومی­سازی، و ارائۀ حمایت‌های آموزشی ضروری است.
 
واژه‌های کلیدی: زبان انگلیسی، دانش­آموزان با نیازهای ویژه، زبان خارجی، رویکردها، فنون
متن کامل [PDF 325 kb]   (349 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani A, Mihandoust P, Mohamadzadeh S. Teaching English as a Foreign Language to Students with Special Needs: A Review Study. JOEC. 2018; 18 (1) :119-138
URL: http://joec.ir/article-1-846-fa.html

رمضانی احمد، میهن دوست پیوند، محمد زاده شیرین. آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به دانش-آموزان با نیازهای ویژه: مطالعه‌ای مروری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :119-138

URL: http://joec.ir/article-1-846-fa.html



دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925