استادیار،گروه روان شناسی،واحد شاهرود،دانشگاه آزاد اسلامی،شاهرود،ایران
چکیده: (368 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزشهای مدیریتخشم و فرزندپروری بر بازداری پاسخ در دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای انجام شد. روش: این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پایههای پنجم و ششم ابتدایی با اختلال نافرمانی مقابله ای منطقه 9 آموزشوپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که تعداد 45 نفر برحسب شرایط ورود و خروج و نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه مطالعهشده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای استفادهشده در پژوهش حاضر شامل مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان، مصاحبه بالینی ساختاریافته و آزمون رنگ واژه استروپ برای سنجش بازداری پاسخ بودند. یافتهها: نتایج نشان داد گروه دریافتکننده برنامههای آموزشی مدیریت خشم و فرزندپروری در بازداری پاسخ دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای نسبت به گروه کنترل اثربخشی بیشتری دارد (5/0>P). همچنین آموزش مدیریت خشم و فرزندپروری در بازداری پاسخ دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای تأثیر یکسانی دارد (5/0>P). نتیجهگیری: بنابراین آموزش مدیریت خشم و فرزندپروری میتواند بهعنوان روشهای مداخلهای برای بهبود بازداری پاسخ در دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای استفاده شود.
Moharramzadeh S, Taher M, Aghae H, HosseinKhanzadeh A A. Effectiveness of Anger Management and Parenting Training on Inhibiting the Response of Students with Oppositional Defiant Disorder. JOEC 2022; 22 (4) :117-130 URL: http://joec.ir/article-1-1653-fa.html
محرم زاده سوری، طاهر محبوبه، آقایی حکیمه، حسین خانزاده عباسعلی. اثربخشی آموزشهای مدیریت خشم و فرزندپروری بر بازداری پاسخ دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (4) :117-130