هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ – توجه پایدار – حافظه فعال) در کودکان با اختلال رفتاری برونیسازی شده و کودکان عادی با درنظرگرفتن نقش جنسیت انجام شده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری مورد مطالعه تمامی دانشآموزان دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بودند. از این جامعه تعداد 100 کودک مبتلا به اختلال رفتاری برونیسازیشده (50 دختر و 50 پسر) و 100 کودک عادی (50 دختر و 50 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای با استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان CSI-4 فرم معلم انتخاب شدند. بهمنظور سنجش کارکردهای اجرایی از آزمون استروپ، آزمون سنجش عملکرد پیوسته و آزمون حافظه کاری وکسلر استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد کارکردهای اجرایی بین کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برونیسازیشده وکودکان عادی متفاوت میباشد (43/ 62F=، 05/0>p). همچنین کارکردهای اجرایی بین دختران و پسران نیزمتفاوت است (66/4F =، 05/0>p). نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونیسازی شده ضعیفتر از کودکان عادی است. در بازداری پاسخ و توجه پایدار بین گروه دختران و پسران تفاوت معناداری وجود نداشت، اما در زمینه حافظه فعال، دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران داشتند.
Abdolrahimpour R, bayrami M, Hashemi Nosratabad T. Comparison of Executive Functions between Children with Externalized Behavioral Disorder and Normal Children Considering the Role of Gender. JOEC 2021; 21 (2) : 4 URL: http://joec.ir/article-1-1364-fa.html
عبدالرحیم پور رقیه، بیرامی منصور، هاشمی نصرت آباد تورج. مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونیسازیشده و عادی با درنظرگرفتن نقش جنسیت. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (2) :49-62