1- گروه روانشناسی، اسلامی مثبتگرا، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی 2- گروه علومتربیتی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی
چکیده: (1550 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانشآموزان قلدر دوره متوسطه اول انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعههای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان پسر مشغول تحصیل در مدارس دوره اول متوسطه شهر خوی در سال تحصیلی 97-98 بود. از این جامعه، نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند با استفاده از مقیاس قلدری ایلینوی (IBS) انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های همدلی پایه (BES) و قلدری ایلینوی (IBS) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS26 انجام شد. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی منجر به تفاوت معنادار بین گروهها در رفتارهای قلدری به میزان 51 درصد و همدلی به میزان 56درصد شده است (05/0p<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان مطرح کرد مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانشآموزان قلدر دوره متوسطه اول مؤثر است.
Effectiveness of Emotion Regulation Training on Reducing Bullying Behaviors and Increasing Empathy Among Middle-School Bully Students. JOEC 2021; 20 (4) :118-105 URL: http://joec.ir/article-1-1267-fa.html
عدیلی هادی، سردرای باقر. اثربخشی مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانشآموزان قلدر دوره متوسطه اول. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :118-105