[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 39-50 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر به مادران کودکان اتیسم بر جو ّ عاطفی، سازش‌پذیری و انسجام خانواده
دکتر عباسعلی حسین ‌خانزاده، منصوره باغبان وحیدی، ناهید ندائی *
کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان
چکیده:   (393 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‏های ارتباط مؤثر به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود جوّ عاطفی، و سازش‌پذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به این اختلال انجام شد.

روش: روش این پژوهش از نوع شبه‌تجربی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از میان مادران کودکان 4 تا 13 ساله مبتلا به اوتیسم از مرکز اوتیسم تهران در سال تحصیلی 95-94، 24 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش، انتخاب و به شکل تصادفی ساده در گروه‌های آزمایش و کنترل جایدهی شدند. پس از انجام پیش‌آزمون به کمک پرسشنامه‌های جوّ عاطفی خانواده (هیل‌برن، 1964) و سازش‌پذیری و انسجام خانواده (اولسون، پرتنر، و لاوی، 1985)، به گروه آزمایش طی 8 جلسه مهارت‌های ارتباط مؤثر آموزش داده شد. در پایان، از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد و داده‌های حاصل با آزمون تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر سبب بهبودی جوّ عاطفی و همچنین افزایش سازش‌پذیری خانواده (001/0 > p) کودکان مبتلا به اوتیسم شده است.

نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‏های ارتباط مؤثر یک برنامه آموزشی کارآمد برای کمک به خانواده‏های‏ کودکان مبتلا به اوتیسم است.

واژه‌های کلیدی: اوتیسم، ارتباط مؤثر، جو ّ عاطفی، سازش‌پذیری، انسجام
متن کامل [PDF 263 kb]   (282 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Khanzadeh A, Baghban Vahidi M, Nedaee N. The Impact of Training Mothers of Autistic Children for Effective Communication Skills on Family Emotional Conditions, Adaptability and Cohesion. JOEC. 2017; 16 (4) :39-50
URL: http://joec.ir/article-1-153-fa.html
حسین ‌خانزاده عباسعلی، باغبان وحیدی منصوره، ندائی ناهید. تأثیر آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر به مادران کودکان اتیسم بر جو ّ عاطفی، سازش‌پذیری و انسجام خانواده. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (4) :39-50

URL: http://joec.ir/article-1-153-fa.html

دوره 16، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 790 queries by yektaweb 3461